Krigen i Europa påvirker oss på mange måter. Det har i den siste tiden vært flere nyhetsartikler om UDIs etablering av nye mottakssenter for rundt 3600 asylmottakere rundt om i landet. En av disse stedene er Grimebakken syd for Vika hyttefelt.

Jan E Hjelle var innom Søndre land kommune for et kort møte tirsdag 21. april og fikk følgende informasjon:

  • Det planlegges for mottak av inntil 150 asylsøkere og 10 ansatte fra 20. mai.
  • Vedtatt reguleringsplan for Enger Havn er ikke endret men UDI har benyttet paragraf § 20-9. i Plan og Bygningsloven som gir midlertidige unntak fra loven når det er nødvendig som følge av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra Ukraina.
  • Bygningsmasse oppgraderes nå for å møte tekniske og sikkerhetsmessige krav satt opp av kommunen

Slik Jan oppfatter situasjonen:

Det har en tid vært et «utreiseforbud» fra Ukraina for menn mellom 19-60 år da disse er pålagt å være i landet for å ivareta forsvars- og andre samfunnsoppgaver. Det er imidlertid mange som har måtte flykte fra krigshandlingene og dette skaper utfordringer for både Ukraina og Norge. Norske myndigheter forventer flere saker der de må behandle flyktningestatus for unge menn og da er asylsøknad første steg i prosessen.

Vi vil forsøke å få mer informasjon fra de som skal leie ut området og drive asylmottak på Grimebakken. Man kan jo være usikker på om «tilbudene» på Grimebakken kan møte behovet hos de som innkvarteres.

Published On: 22/04/2026

Her kan du dele!